woensdag 23 juli 2008

Openbaar vervoer / Komkommertijd


Nu de stakingen in het openbaar vervoer voorbij zijn, lijkt de weg vrij te zijn voor hervormingen. Sterker nog, het heeft de hervormingen juist versneld.

Hoewel de regering van Malta met reces is, bracht de minister van transport vandaag zijn visie op het openbaar vervoer naar buiten. Hieruit blijkt dat rond 2015 alle oude bussen op Malta zullen zijn verdwenen. Alle bussen, dus ook de huidige 'nieuwen', zullen worden vervangen door bussen die aan de EURO V emissienormen van de Europese Unie voldoen. Daarnaast verandert de dienstregeling volledig. Behalve, zoals nu, bij Valletta zullen er meer 'hubs' komen waar de bussen naartoe rijden. Ook worden op de drie drukste routes tramlijnen aangelegd en zal er meer vervoer per boot worden uitgevoerd. Ook krijgen de buschauffeurs andere arbeidsvoorwaarden. Ze zullen niet langer 16 uur per dag onafgebroken hoeven te werken. Veel mensen op Malta willen dat er een metrolijn wordt aangelegd. Dit lijkt echter uitgesloten, want de mogelijkheid wordt niet eens onderzocht. Vreemd is overigens dat het OV op Gozo nauwelijks besproken wordt in de plannen.

Voor enkele stakende chauffeurs krijgen de stakingen nog een staartje. Chauffeurs die tijdens de stakingen overtredingen hebben begaan, worden namelijk vervolgd. Op Malta heeft dat de consequentie dat behalve dat je gestraft wordt ook nog eens met naam en toenaam in de kranten genoemd wordt, zodat iedereen weet wat je op je kerfstok hebt.

Behalve het nieuws over de stakingen is het een beetje komkommertijd op Malta. Er is wel nieuws over een gezonken vissersboot; de Simshar, welke met vijf opvarenden zonk. Slechts 1 opvarende overleefde het. Het was het eerste ongeval met een vissersboot met dodelijke afloop sinds vele decennia. Verder hadden we nog een Nederlander die met een gehuurde KIA Picanto bij Marsalforn op Gozo in het water terecht kwam. Gelukkig hield hij daar niets aan over.

Labels: , , , ,

vrijdag 18 juli 2008

Staking voorbij

De staking in het openbaar vervoer is sinds vanochtend volledig voorbij. Nadat gisterenavond de taxi's en rode minibusjes weer reden, rijden sinds vanochtend ook de bussen weer hun normale dienstregeling.

woensdag 16 juli 2008

Staking dag 3

Ook vandaag was er geen busverkeer op Malta. De problemen lijken zich te verergeren en de acties van de chauffeurs krijgen een steeds asocialer karakter. De chauffeurs trekken zich niets aan van een oproep van de regering om niet al het transport onmogelijk te maken. Daardoor was het vervoer van gehandicapten en bejaarden vandaag niet mogelijk en is het nog onduidelijk of er deze week begrafenissen door kunnen gaan.

Om te begrijpen hoe het komt dat de chauffeurs zich zo asociaal opstellen is het wellicht handig om wat te vertellen over de achtergrond van de chauffeurs. Veel Maltezers kijken neer op de buschauffeurs. Ze hebben weinig onderwijs genoten, verdienen niet veel en nu lijken ze ook nog eens zwaar getroffen te worden door maatregelen van de overheid. De rest van de Maltezers zijn nauwelijks geïnteresseerd in hun lot. De chauffeurs dachten sterk te staan in hun actie, maar de ene na de andere organisatie veroordeeld de acties. De chauffeurs hebben inmiddels wel door dat ze naast de pot piesen met hun staking. Het geweld en andere ordeverstorende acties komen meer voort uit frustratie dan dat ze zinvol zullen zijn.

Het gevolg is dat toeristen nauwelijks iets zien van het eiland en dat is negatieve reclame voor de toeristenbranche. Ook grote groepen taalstudenten worden getroffen door de staking. Sommigen van hen moeten kilometers door de hitte lopen om lessen te kunnen volgen en alle excursies voor hen zijn afgelast. De taalscholen vrezen ervoor dat ze niet het onderwijs kunnen bieden dat zij de studenten beloofd hebben. Gelukkig zijn sommige Maltezers behulpzaam en bieden ze aan de leerlingen met hun eigen auto naar de scholen te brengen. Ook veel gastgezinnen doen dat voor hun gasten. Dit is niet zonder gevaar, want als de chauffeurs hier lucht van krijgen koelen ze hun woede ook op de auto’s van de mensen die helpen.

Een groot compliment moet gemaakt worden voor Air Malta. Deze luchtvaartmaatschappij zet zich volledig in voor alle passagiers die in Malta aankomen. Niet alleen voor de eigen klanten, maar ook voor de klanten van de andere maatschappijen. Ze regelen transfers en zetten extra personeel in om mensen juist te informeren. Als je niet op tijd op het vliegveld kunt komen en je vlucht al vertrokken is, wordt je gratis overgeboekt op een vlucht van Air Malta, ook al heb je bijvoorbeeld een veel goedkoper ticket bij Ryanair geboekt. Een ongekend stukje service! Mocht het je overigens overkomen, dan kun je je melden bij check-in desk 13 op het vliegveld.

De stakingen zullen ook donderdag doorgaan. Wij verwachten voor het weekend geen oplossing voor het conflict.

Labels: , ,

dinsdag 15 juli 2008

Staking (vervolg)

De busstaking op Malta lijkt voorlopig niet te zijn opgelost. Er zijn verschillende incidenten geweest. Politieagenten zijn aangevallen toen zij de weg vrij wilden maken voor ‘zwarte taxi’s’, journalisten zijn aangevallen, er is 's nachts geprotesteerd bij het huis van de minister van transport, wegen zijn gebarricadeerd en een chauffeur van een touringcar, die toeristen wilde oppikken, is mishandeld. Ook zijn er chauffeurs geweest die collega’s die rijden voor nooddiensten – van en naar ziekenhuizen – hebben aangevallen en hebben ze de sleutels van de voertuigen gepikt. Werkwillende chauffeurs worden geïntimideerd, bedreigd en soms zelfs mishandeld.

De 6000 toeristen die vandaag met het vliegtuig aankwamen hebben allemaal hun hotel kunnen bereiken. De directie van het vliegveld heeft met kunst en vliegwerk voldoende vervoer bij elkaar kunnen krijgen. Door de inzet van een grote politiemacht is het vervoer redelijk vlekkeloos verlopen. Ook vertrekkende passagiers zouden allemaal hun vliegtuig bereikt hebben.

De toeristen die per cruise naar Malta kwamen hebben het minder getroffen. Zo moesten de passagiers van het enorme schip ‘Norwegian Gem’ lopend naar, het weliswaar dichtbijgelegen, Valletta en waren alle activiteiten van hun excursieprogramma geschrapt.

Hoe het verder zal gaan met de staking en hoe lang het nog gaat duren is onbekend. De federatie van buschauffeurs en de overheid bestoken elkaar met beschuldigingen en vrijwel iedereen bemoeit zich ermee. De situatie zou kunnen verergeren wanneer chauffeurs wegen gaan versperren, of wanneer de staking overslaat op andere sectoren. Veel sympathie hebben mensen met een handeltje echter niet voor de acties.

Op dit moment hebben wij weinig zicht op de vorderingen. We kunnen ons echter nauwelijks voorstellen dat er morgen (woensdag) bussen zullen rijden.

Labels: ,

zondag 13 juli 2008

Staking


De kans bestaat dat de bussen op Malta op maandag 14 juli gaan staken. Grofweg betreft het een protest tegen de liberalisering van het openbaar vervoer in Malta.

De chauffeurs zijn bang dat een nieuw licentiesysteem hun het brood gaat kosten. Zoals op onze website (hier) valt te lezen, bezitten vrijwel alle chauffeurs hun eigen bus en vormt die hun bedrijfje. Doordat Malta is toegetreden tot de EU moeten er op dit vlak aanpassingen worden gemaakt. In feite zijn de chauffeurs bang dat een grote partij, zoals Arriva, de licentie voor geheel Malta in de wacht sleept en dat zij daardoor hun baan of inkomsten verliezen.

Er wordt opgeroepen niet te staken. Maar, voor zover wij het kunnen bekijken zal de federatie van buschauffeurs de staking gewoon door laten gaan. Morgen om 5:30uur wordt daartoe het besluit genomen.

UPDATE (Maandag 14 juli): De staking is toch doorgegaan. Helaas worden toeristen hier de dupe van. In de pers wordt de federatie van buschauffeurs voor mafia uitgemaakt en van alle kanten wordt de actie bekritiseerd. Omdat de chauffeurs tijdens de staking wel, tegen extra betaling, mensen naar de grote bedrijven willen brengen heeft de regering de subsidie (60.000 euro per dag) stopgezet. Wanneer de staking voorbij is weten wij ook niet. We hopen dat het snel over is.

UPDATE (Maandag 14 juli 20:00uur): Ook morgen zullen de bussen staken. Mensen die op Malta zijn hebben wellicht begrepen dat er noodroutes zijn waarop kleine busjes zullen rijden. Dat was inderdaad het plan. Echter hebben de chauffeurs die op deze routes zouden rijden nu besloten dat niet te doen. De eigenaars van de busjes zijn namelijk bang voor de veiligheid van de chauffeurs en voor eventuele schade van de lijnbuschauffeurs. Onhandig is ook dat vanaf morgen veel van de bussen die de transfers van en naar het vliegveld uitvoeren en de bussen die gebruikt worden bij de excursies niet meer zullen rijden... We proberen u zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van de vorderingen.

Labels: ,

woensdag 9 juli 2008

Haaien


In de gehele middellandse zee kunnen haaien voorkomen. Dus ook voor de kust van Malta zou je ze kunnen aantreffen. In feite bestaat de kans dat je een gevaarlijke haai tegenkomt echter bijna niet. Eén van de grootste grote witte haaien (Carcharodon Carcharias) die ooit is gesignaleerd werd wel voor de kust van Malta gevangen.

Op 17 april 1987 werd bij het eilandje Filfola een 7,14 meter lange witte haai gevangen. Dit werd lange tijd als de grootste witte haai ooit gezien. Uit later onderzoek van de BBC bleek echter dat de haai nooit langer dan 5,50 meter lang kon zijn geweest. Ook dat is vrij lang, omdat de wetenschap er van uit gaat dat dit soort haaien nooit langer dan 6 meter worden. De langste witte haai tot dan toe gemeten had een lengte van 6,40 meter en werd gevangen bij Cuba. Drie verschillende marine-instituten erkennen de lengte van de grootste haai op Malta wel. Dat de Maltese haai groot was, staat in ieder geval vast.

De haai werd gevangen door visser Alfredo Cutajar, welke viste vanuit het haventje van Wied-iz-Zurrieq. Alfredo was die dag gaan vissen op tonijn en zwaardvis. Daartoe had hij kabels met 25 centimeter lange haken uitgeworpen. Rond 5 uur in de ochtend zag hij één van de drijvende tonnen, die aan de kabels bevestigd waren, onderdompelen. Alfredo had door dat hij een grote prooi beet had, welke hij niet vanaf zijn 5 meter lange bootje binnen kon halen. Daarom seinde hij een grotere boot aan. Deze kwam hulp verlenen bij het binnenhalen van de kabel. Pas toen werd duidelijk dat er een gigantische haai aan de kabel zat. Omdat de haven van Wied-iz-Zurrieq te klein was om de haai op de wal te krijgen werd naar Marsaxlokk uitgeweken. Eenmaal op de kade werd het beest opengesneden. In de maag trof een arts onder andere een 2 meter lange blauwe haai, een 2.5 meter lange dolfijn en een zeeschildpad aan. De witte haai was een vrouwtje van ongeveer 25 tot 30 jaren oud. Ze woog ruim 3 ton.

Overigens worden er tegenwoordig in de middellandse zee nog steeds witte haaien gesignaleerd. Begin juli 2005 werd er voor de kust van Kroatië (dat weliswaar aan de Adriatische zee ligt) nog een witte haai met een lengte van ruim 4 meter gesignaleerd. En in het begin van juni van 2005 werd er nog een 4 meter lange makreelhaai gevangen in de omgeving van Malta.

Dat er haaien in de omgeving van Malta voorkomen is overigens geen reden om bang te worden. Er zijn slechts twee aanvallen van haaien rond Malta gedocumenteerd. De laatste daarvan was op 20 juli 1956. Hierbij werd Engelsman Jack Smedley aangevallen door een 5 meter lange haai. In 1890 kwamen twee vissers om, nadat zij werden aangevallen door een witte haai. Op het Internet zijn moderne kleurenfoto's te vinden van reuzenhaaien voor de kust van Malta. Vrijwel al deze foto's zijn nep. Verschillende pogingen om haaien te filmen voor de kust van Malta mislukten zelfs, omdat zelfs de professionals de dieren niet konden vinden.

Labels: ,

zondag 6 juli 2008

Immigranten


In de Nederlandse kranten lees je af en toe over illegale immigranten die, na het betalen van duizenden euro's aan mensenhandelaren, op gammele houten bootjes vanuit Afrika naar Malta trekken - ook het Italiaanse eiland Lampedusa staat hierom bekend -. Er gaat bijna geen dag voorbij of er worden wel wat drenkelingen opgepikt, bootjes onderschept of lichamen geborgen, meestal ver uit de kust. Sinds 2003 zijn er ongeveer 13.000 illegale immigranten naar Malta gekomen en dat heeft een grote impact op de maatschappij die zelf een beperkte omvang heeft.

Het gros van de mensen op Malta boeit het welzijn van de illegalen niet zoveel. Hoewel ze het meestal niet echt uitspreken wensen ze de immigranten het liefst terug naar Libië, waar ze op de boot gestapt zijn. De kranten schrijven regelmatig negatief over de immigranten en over de beperkte hulp die de andere landen van de EU bieden. Zelfs het commentaar van de Maltese tegenhanger van de Volkskrant neigt regelmatig naar racisme. Er is niemand die er vreemd van opkijkt als de buschauffeur niet stopt bij een halte waar iemand met een zwarte huidskleur staat te wachten, huiseigenaren kunnen zonder sanctie de verhuur – of toegang - weigeren aan een Afrikaan en een tafeltje op een populair terras is voor Afrikanen een utopie. Arbeiders roepen massaal dat de immigranten hun baantjes inpikken en zijn niet blij met concurrenten die voor rond de twee euro per uur aan de slag gaan. Als ze zelf hun huis laten verbouwen laten ze dat overigens wel door een illegaal doen (zoals wij dat ook met Polen doen).

Immigranten die wel wat te bieden hebben zijn echter meer dan welkom. Zolang ze maar geld meebrengen. Dat geldt ook voor toeristen, die zolang ze geld hebben meer dan welkom zijn. Maar, als de geldbuidel leeg is mogen ze van de Maltezers het liefst zo snel mogelijk vertrekken. Een netwerk is, meer dan in welk ander land dan ook, erg belangrijk op Malta. En voor een volwassene is de opgave een netwerk op te bouwen erg moeilijk wanneer je geen geld te bieden hebt. Illegalen zijn daardoor kansloos om te slagen in de maatschappij.

Verantwoordelijk voor de bewaking van de buitengrenzen van Europa is Frontex. Ten zuiden van Malta patrouilleren zij regelmatig met vliegtuigen. Wanneer er een bootje gespot wordt gaat er een snelle rubberboot naartoe om de boot te onderscheppen. Om dit te voorkomen vertrekken de bootjes vaak 's nachts. Dan worden ze meestal door vissers onderschept. Frontex stuurt de bootjes niet terug, omdat de EU dat niet humaan vindt. Ze vragen wel of ze terug willen gaan, maar als ze dat niet willen (altijd) dan nemen ze ze op sleeptouw naar Malta. De vissers zijn verdeeld; sommigen nemen de illegalen aan boord, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij drenkelingen uren aan de visnetten van de boot bleven hangen zonder dat de vissers hulp boden, hoogstwaarschijnlijk uit angst voor AIDS of HIV waarvan men zegt dat 'ze' het allemaal hebben.

Omdat de vluchtelingen allemaal zonder identiteitspapieren arriveren is het niet duidelijk wie er nou een echte vluchteling is en wie niet. Om dat uit te zoeken worden alle vluchtelingen opgesloten. Niet in de laatste plaats vanwege de afschrikkende werking, duurt de detentie anderhalf jaar. Daarna worden ze naar open centra gebracht die door kerken worden gerund. Hier leren ze integreren in de maatschappij en krijgen ze educatie in godsdienstonderwijs. Na verblijf in de open centra hebben de vluchtelingen beschikking over een verblijfsvergunning, maar mogen ze niet vrij reizen. De meeste van hen verdwijnen dan ook permanent in de illegaliteit. Toch zie je nog geen getto's vol illegalen ontstaan. Waarschijnlijk weten velen van hen de oversteek naar Italië te maken.

Al met al blijft het een groot probleem. De EU roept Malta op humaner met de vluchtelingen om te gaan. Maar, het land is bang dat dan de vluchtelingenstroom helemaal niet meer te stoppen is. Als de toename van dit moment doorzet, heeft het land over 20 jaar 25% aan illegalen binnen de grenzen. Dat wil men voorkomen; er wordt zelf gesproken over de inzet van vliegtuigen om vluchtelingen direct na aankomst terug te vliegen naar Libië en de problematiek belooft een 'hot item' te worden tijdens de volgende verkiezingen.

Je kunt de Maltezers afschilderen als racisten. Maar, een gastvrije ontvangst van vluchtelingen met de gedachte dat er nog een miljard staan te wachten aan de andere kant van de zee, terwijl je zelf maar op een kleine rots zit, de EU niet wil helpen en de pers negatief is, maakt het er ook voor de inwoners niet gemakkelijker op.

dinsdag 1 juli 2008

Hitte


De periode waarin het in de middagen onaangenaam warm kan zijn is aangebroken. Hoewel de temperaturen nog niet richting de 40 graden gaan – en het dus nog warmer zal worden – is het voor sommigen nu al niet meer uit te houden. De middagtemperaturen van rond de 32 graden voelen volgens velen warmer aan dan wanneer het in Nederland dezelfde temperatuur is. Dit zal wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat de lucht, die wordt aangevoerd naar Malta rechtstreeks vanuit de Sahara, extreem droog is.

Onze adviezen zijn gelijk aan die je elders kunt lezen; drink veel water, smeer je goed in, blijf weg uit de felle zon en draag een hoofddeksel. Het is het beste om tussen 11:00uur en 15:00uur zoveel mogelijk uit de zon te blijven. We raden mensen af lange wandelingen te maken of te gaan fietsen of hardlopen. Maar, toeristen willen natuurlijk wel wat te doen hebben...

Voor echte afkoeling is het wellicht een tip om te gaan duiken. Er zijn tal van duikscholen waar je zonder problemen een cursus of proefduik kunt regelen. Ook kun je bij de stranden snorkelspullen huren. Let er bij het snorkelen op dat de rug vaak niet beschermd is tegen de zon en deze dus enorm kan verbranden. Ander avontuur op het water zorgt ook voor afkoeling; je zou kunnen denken aan zee-kajakken, jetskiën en dergelijke. Eventueel zou je een boottocht kunnen maken naar Comino. De jeepsafari is goed te doen wanneer je je goed insmeert en voldoende water meeneemt.

Wil je wat cultuur opsnuiven dan kun je het beste een kerk bezoeken. Die zijn vaak erg koel van binnen en er zijn er genoeg. Bij een bezoek aan Valletta kun je het geluk hebben dat de wind door de straten waait. In de schaduw is het dan prima uit te houden. Helaas sluiten de meeste musea al vroeg, zodat je ze eigenlijk wel tijdens de heetste periode van de dag moet bezoeken. Veel restaurantjes rond Valletta spelen in op de hitte en bieden terrassen met airco aan.

's Avond wordt het alweer vroeg donker. Dat brengt natuurlijk verfrissing met zich mee. Op de Dingli Cliffs kun je de zon onder zien gaan. Dat geeft vaak een prachtig uitzicht (zie foto).