De ferry naar Gozo

Gozo Chanel Line
Gozo channel line

Om het eiland Gozo te bereiken, kan gebruik worden gemaakt van de veerboten van de Gozo Channel line. Deze veerboten varen zeer frequent en vormen als het ware een levenslijn tussen Malta en het kleinere zustereiland Gozo. De boten vertrekken vanaf Cirkewwa op Malta naar Mgarr op Gozo. In 2019 maakten 5,92 miljoen passagiers en 1,78 miljoen voertuigen de overtocht. Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, daalde het aantal passagiers in 2020 met 36,2% tot 3,77 miljoen. Onder de passagiers bevinden zich, naast de lokale bewoners, veel toeristen. De overtocht neemt ongeveer 25 minuten in beslag. Behalve deze ferry naar Gozo, vertrekken er per 1 juni 2021 ook snelle boten vanuit Valletta naar het zustereiland. Informatie over die afvaarten staat wat verder naar onder op deze pagina en is rechtstreeks bereikbaar door hier te klikken.

Dienstregeling

Het gehele jaar door vinden er zowel vanaf Malta als Gozo gedurende het hele etmaal overtochten plaats. Als stelregel kan worden aangehouden dat vanaf beide terminals vanaf 07:30uur tot 21:45uur om de 45 minuten een boot vertrekt. Ook 's nachts wordt er gevaren. Dan vertrekt er ongeveer één maal per anderhalf uur een veerboot. Bij grote drukte wordt er soms vaker gevaren. Er wordt dan gevaren met een pendeldienst zonder dienstregeling.

Passagiers

Voetpassagiers kunnen, zowel in Cirkewwa als in Mgarr, gebruikmaken van de terminals die in 2012 gebouwd zijn. Deze bieden enkele basisvoorzieningen aanwezig die het wachten zo comfortabel mogelijk maken. In de ruime wachtruimten zijn behoorlijk wat zitplaatsen aanwezig. Ook worden er frisdrank, koffie (voordelig maar niet erg lekker) en snacks verkocht.

De M.V. Gaudos tijdens het ronden van Latern point op Comino

Mensen die met de auto naar Gozo reizen, kunnen te Cirkewwa gewoon de aangegeven rijrichting volgen. Er wordt op een gegeven moment aangewezen in welke rij gestopt moet worden. Vervolgens wordt geregeld dat voertuigen op volgorde van aankomst mogen inschepen.

In de wachtruimte voor voetpassagiers verdringen de zenuwachtige toeristen elkaar soms, op aangeven van hun gids, al een half uur voor vertrek om vooraan in de rij te staan. Dat is nergens voor nodig. De boot raakt alleen op bijzonder drukke dagen vol. Boarding voor voetpassagiers begint pas ongeveer vijf tot tien minuten voor vertrek. De beambte die het boarden begeleidt, kan ervoor kiezen de passagiers via een andere route te laten lopen, waardoor mensen die dachten vooraan te staan, juist als laatste de boot kunnen betreden.

Tickets / tarieven

Voor de vaart van Malta naar Gozo is het niet nodig om in bezit te zijn van een vervoersbewijs. Tickets kunnen soms wel in de terminal op Malta gekocht worden, maar dat is niet noodzakelijk. Het vervoersbewijs dient te worden aangeschaft bij het verlaten van Gozo. Een ticket kan dan bij één van de automaten of aan het loket worden aangeschaft. Dit ticket verschaft de passagiers, via een tourniquet, toegang tot de afgesloten wachtruimte, waarvandaan het voor vertrek mogelijk is om in te schepen. De kosten voor een retourtje voor één passagier bedragen € 4,65. Bij vertrek op de terugweg na 20:00uur en 's nachts bedraagt het tarief € 4,05. Kinderen onder de 12 jaar betalen € 1,15. Een retourovertocht voor een auto kost € 15,70. Wanneer Gozo na 20:00uur 's avonds met de auto wordt verlaten, kost het retourtje € 12,80. In de tarieven voor de auto's is de overtocht voor de bestuurder inbegrepen. Reizigers die een fiets wensen mee te nemen, betalen voor een retourtje voor de fiets € 1,15.

De schepen

De M.V. Gaudos op een stormachtige dag

Tegenwoordig varen er drie moderne, maar zeer intensief gebruikte, schepen die aan alle mogelijke veiligheidsmaatregelen voldoen op de route. Dit zijn de 'M.V. Malita', 'M.V. Ta'Pinu' en 'M.V. Gaudos'. Het zijn vrijwel identieke Roll-on Roll-off schepen uit het begin van deze eeuw, waar auto's en voetpassagiers op een vlotte manier kunnen in- en uitschepen. Aan boord van de 85,40 meter lange schepen zijn winkeltjes en een buffet te vinden. Zowel in de salons als op het (zonne-)dek zijn zitplaatsen aanwezig. In juni van het jaar 2019 werd het Griekse schip 'Nikolaos' aan de vloot toegevoegd. Dit schip valt op door de afwijkende vorm. In Griekenland deed het schip dienst op de route Corfu – Igoumenitsa – Paxos. De toevoeging van dit schip aan de vloot, stelt de reder in staat om op drukke tijdstippen in de zomer een halfuursdienstregeling aan te bieden.

In het verleden werd op de lijn gebruik gemaakt van verouderde schepen die, aan het eind van hun levensduur, werden overgenomen van andere rederijen. Zo voeren er geruime tijd geleden de schepen 'M.S. Marsdiep' (M.V. Mgarr) en 'M.S. Texelstroom' (M.V. Cittadella) die eerder op de route van Den Helder naar Texel operationeel waren. Zij werden in het kader van ontwikkelingssamenwerking aan Malta geschonken en werden in 2002 afgedankt en gesloopt in Turkije. Een ander beroemd schip dat als veerboot dienst deed op de route, is de M.S. Calypso. Deze oude mijnenveger werd later als oceanografisch laboratorium gebruikt door niemand minder dan Jacques Cousteau (1910 – 1997) die zich bezighield met de mariene biologie. Zijn schip was dus vernoemd naar de nimf Calypso die ooit op Gozo zou hebben gewoond.

Het uitzicht

Tijdens de overtocht die vertrekt vanaf Malta, ligt aan de rechterzijde (stuurboord) het eilandje Comino. Afhankelijk van de exacte route die de boot kiest, is het soms mogelijk de Blue Lagoon nabij dat eiland te zien. Het water noordelijk van Comino wordt Il-Fliegu ta' Ghwadex (of North Comino Channel) genoemd. Het water ten zuiden heet Il-Fliegu ta' Malta (of South Comino Channel).

De snelle veerboten vanuit Valletta

De Your Faith van de Gozo Fast Ferry nadert de haven van Valletta

Per 1 juni 2021 is het mogelijk om via een snelle verbinding met catamarans van Valletta rechtstreeks naar Gozo te varen. Hierdoor wordt de reistijd tussen de hoofdstad en het zustereiland flink verkort. Doordat er sprake was van corruptie in het aanbestedingstraject, leek de doorgang onzeker. De aanbesteding werd gestaakt en veerdiensten op de route werden geliberaliseerd. Vervolgens kondigden twee aanbieders van veerdiensten aan om op de route te gaan varen. De eerste onderneming, Gozo Fast Ferry Ltd. (website), zet op de route twee vrij nieuwe catamarans in, die de namen Your Faith en Your Wisdom dragen. Voordat de schepen naar Malta kwamen, waren ze ongeveer drie jaar actief op een route bij de Indonesische stad Batam. Een retourtje bij deze reder kost €7,99 voor een volwassene en €3,99 voor een kind, wanneer met de Tallinja card wordt gereisd. De tweede maatschappij op de route is Virtu ferries, dat Malta ook met Sicilië verbindt. Zij zet de snelle catamarans San Franġisk en Gozo Express in op de route. De San Franġisk werd eerder ingezet op routes die Venetië met bestemmingen in de Adriatische zee verbonden. De Gozo Express werd in 2021 in Australië gebouwd voor routes rond Singapore, maar ging uiteindelijk naar Malta. De schepen van beide rederijen vertrekken van de kade nabij de lift van de Upper Barracca Gardens en komen op Gozo aan in de haven van Mgarr. De prijs voor een retourticket bedraagt twaalf euro voor een volwassene en zes euro voor een kind. Wanneer met de Tallinja card wordt afgerekend, kost het retourtje elf euro en €5,50 voor een kind. Meer informatie over deze verbinding is te vinden op de website van de reder.

De toekomst

De ferry naar Gozo is van oudsher een onderwerp waarover in het hele land veel geklaagd wordt. Er bestaan plannen met betrekking tot het reizen van en naar Gozo die die klachten moeten beteugelen. Een grote invloed op het voortbestaan van de huidige ferry, is de intentie die bestaat een tunnel tussen beide eilanden aan te leggen. Deze plannen behelzen een dertien kilometer lange, enkele tunnelbuis op een diepte van honderd meter onder het zeeniveau die in 2024 in gebruik moet worden genomen. De geboorde tunnel zal Ic-Cumnija (ten westen van Mellieha) met Ta' Xhajma (ten zuiden van Nadur) op Gozo verbinden. Hoewel het project in Malta serieus wordt genomen, zijn internationale experts sceptisch. Zo zou de tunnel geenszins aan de Europese normen voldoen en zouden de Maltezers de kosten veel te laag ramen, waardoor een finaciële ramp dreigt. Het voortbestaan van de veerbootverbinding zelf loopt gevaar door financiële problemen als gevolg van corruptie. Zo werden er in de aanloop van de parlementsverkiezingen van 2017 tientallen mensen op de loonlijst van de onderneming geplaatst, die zwaar wegen op de begroting. Europese regelgeving verbiedt staatssteun aan ondernemingen die als gevolg van corruptie in de problemen zijn geraakt.

Bereikbaarheid van de havens

Vrijwel alle excursies naar Gozo maken gebruik van de schepen van de Gozo Channel Line. De haven waar de veerboot vertrekt is eenvoudig met het openbaar vervoer bereiken. Vanuit Valletta kun je daarvoor het beste gebruikmaken van de buslijnen 41 en 42 (via Msida, Birkirkara, Mosta en Mellieha). De reistijd van de bus zal ongeveer vijf kwartier bedragen. De bussen vertrekken gedurende de gehele dag om het halve uur vanuit Valletta. Vanaf het vliegveld kan ook gereisd worden met buslijn X1. Deze rit duurt ongeveer een uur.

Op Gozo rijden vanuit de haven in Mgarr bus 301 en 303 naar Victoria. Vanuit Victoria rijden bussen naar de andere plaatsen op het eiland. Om met de bus 301 en 303 vanuit Victoria naar Mgarr te geraken is niet ingewikkeld. De vertrektijden van de bussen sluiten bovendien aan bij de dienstregeling van de veerboot.

De Gozo Channel Company heeft een eigen website. Deze is de bereiken door hier te klikken.



Google