dinsdag 24 juni 2008

Cruiseschepen


Nu het zomerseizoen op Malta volop loopt - de middagtemperatuur ligt inmiddels ver boven de 30 graden – stuiten de havenautoriteiten op problemen. Want, waar laten ze al die cruiseschepen?

Passagiers die tijdens een cruise Malta aandoen geven tijdens hun bezoek enorm veel geld uit. Het gaat om enkele miljoenen aan inkomsten per schip. Dit geld geven de mensen vooral uit aan gidsen, excursies, souvenirs en eten. Een cruise maken op de Middellandse Zee wordt steeds populairder. De scheepsbouwers kunnen nauwelijks aan de vraag naar capaciteit voldoen. Vanwege de lage dollarkoers hebben veel rederijen bovendien besloten minder cruises uit te voeren op de Caraïben en hun schepen naar de Middellandse Zee te verplaatsen. Het aanbod is groter dan ooit.

Tijdens de zomermaanden doen meer dan 250 cruiseschepen Malta aan. Dit betekent dat er soms vier enorme schepen tegelijk in de havens liggen. De lengte van deze schepen is gemakkelijk meer dan 250 meter en sommigen meten zelfs meer dan 300 meter. Voorbeelden van schepen die de havens aandoen zijn: Aida Diva, MSC Sinfonia, Queen Victoria, Costa Concordia, Voyager of the Seas, Noordam en de Norwegian Gem. De beste locatie om aan te leggen is de Valletta Waterfront. Iets minder in trek is de Pinto Wharf.

Malta is natuurlijk erg blij met alle cruiseschepen die gezamenlijk meer dan een kwart miljoen bezoekers brengen. Maar het levert soms wel problemen op. Waar moeten ze met die schepen naartoe als de gangbare havens vol zijn? Een luxeprobleem. Voorlopig wordt gekozen voor andere delen van de Grand Harbour, waar normaalgesproken vrachtschepen aanleggen. Mochten die onvoldoende ruimte bieden, dan zullen de schepen middenin de Grand Harbour gaan liggen en de passagiers met tenderboten aan wal brengen. Mocht dat onvoldoende soulaas bieden dan willen de autoriteiten kiezen voor de Freeport nabij Marsaxlokk. Daardoor zullen de passagiers de indrukwekkende intocht in de Grand Harbour moeten missen.

Labels: , ,