Malta Freeport

Het logo van de Malta Freeport

Malta is al eeuwen een grote scheepvaart- en handelsnatie. In de droogdokken van de Grand Harbour, nabij Valletta, worden schepen gebouwd en gerepareerd. Voor de handel via zee is Malta voornamelijk aangewezen op de grote haven aan de oostelijke kant van het eiland. Deze Malta Freeport (Il-port Ħieles) is een grote containerhaven in de Marsaxlokk bay, vlakbij Birzebugga. Minder prominent in de haven aanwezig, is het deel dat wordt gebruikt als petroleumhaven.

Uitzicht op de Malta FreeportMalta Freeport

Door de overwegend socialistische Maltese regering, werd in 1969 begonnen met de onteigening van grond voor de aanleg van de haven. Dit gebeurde op de plek waar tussen 1917 en 1946 een luchtmachtbasis voor watervliegtuigen gelegen was; RAF Kalafrana. Men hoopte dat de haven veel werkgelegenheid zou opleveren. Schepen die vanuit het verre oosten richting West-Europa varen, komen via het Suezkanaal de Middellandse Zee binnen, die ze aan de westzijde weer verlaten via de Straat van Gibraltar. Malta werd tot enkele tientallen jaren geleden standaard voorbij gevaren via het ten noorden van Malta geleden Kanaal van Malta. Middels de aanleg van de Malta Freeport, hoopten de Maltezers een graantje mee te pikken van de internationale handel via zee. Het overheidsbedrijf dat de haven exploiteerde, werd in 2001 geprivatiseerd. Sinds 2004 kent de haven een commerciële exploitant.

De Malta Freeport wordt met name gebruikt voor de overslag van containers naar kleinere schepen. Deze kleinere schepen distribueren de containers op hun beurt naar havens aan de Middellandse Zee. In totaal worden er maar liefst 53 van die havens aangedaan vanuit de Malta Freeport. Deze rol leek Malta Freeport eigenlijk een beetje in te pikken van het Griekse Piraeus, maar de Griekse haven is de Freeport recentelijk qua omvang van de goederenstromen weer gepasseerd. Belangrijke havens die vanaf Malta bereikt worden, zijn bijvoorbeeld Genua, Napels, Alexandrië, Venetië, Ancona, Marseille, Thessaloniki en Piraeus. De grotere schepen die containers naar Malta aanvoeren, komen bijvoorbeeld uit Rotterdam, Hamburg, Zeebrugge en Le Havre uit westelijke richting en Singapore, Hong-Kong, Shanghai, Melbourne, Sydney en Auckland uit oostelijke richting.

Uitzicht op de Malta FreeportMalta Freeport

De Malta Freeport beschikt over alle moderne voorzieningen die benodigd zijn voor een snelle overslag van containers. Zo staan er enorme kranen waarmee de containers snel van boord worden gehaald. Voortdurend is men bezig met het uitvoeren van plannen om de haven uit te bereiden en geschikt te maken voor grotere schepen. Thans beslaat de oppervalkte van de haven ongeveer 80 hectare. In 2018 werden er in de haven ongeveer 3,31 miljoen TEU's (de standaardeenheid voor een 20-voets container) overgeslagen op ongeveer 2.200 schepen. De Malta Freeport is daarmee de 47e haven van de wereld. Ter vergelijking: De Rotterdamse haven verwerkte in 2017 ongeveer 13,685 miljoen TEU's. Voornaamste regionale concurrent van de Freeport, Piraeus, heeft zich na een flinke krimp de laatste jaren enorm hersteld. Het is de bedoeling dat in de Freeport in de nabije toekomst 3,4 miljoen TEU's per jaar worden overgeslagen. Daarvoor beschikt de haven over bijna drie kilometer aan kades. De haven zelf biedt werkgelegenheid aan ongeveer 750 mensen.

Op de website van de haven is meer informatie over de Freeport te vinden. Deze website is bereikboor door hier te klikken.



Google