Maastricht Aachen Airport

De terminal van Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen airport ligt op enkele kilometers ten noorden van Maastricht. Het is een luchthaven die voornamelijk is ingericht op het vrachttransport. Voor passagiers wordt er vanaf Maastricht in de zomermaanden veel richting warme vakantiebestemmingen gevlogen door Corendon. Daarnaast vliegt Ryanair naar vier bestemmingen, waaronder naar Malta (per 1 april 2019). De kleine terminal van de luchthaven is in het voorjaar van 2019 flink opgeknapt en daardoor erg modern. Door de geringe passagiersstromen, verlopen de processen rondom het inchecken meestal behoorlijk vlot. Veel is er niet te doen voor de op boarding wachtende reizigers. Er zijn een winkeltje en een kleine bar, waar eventueel wat gekocht kan worden.

De luchthaven is redelijk bereikbaar met het openbaar vervoer en goed met de auto. Hoewel het niet strikt noodzakelijk is, is het voor de gemoedsrust van veel reizigers verstandig om ervoor te zorgen ongeveer twee uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Wachttijden bij het inchecken en de veiligheidscontrole zorgen dan niet voor problemen bij het halen van de vlucht. Normaliter nemen die handelingen maximaal een kwartier in beslag, maar bij drukte duurt het soms langer. Reizigers hebben zelf invloed op de duur van de veiligheidscontrole door te gehoorzamen aan de voorschriften met betrekking tot de handbagage. Let bijvoorbeeld op de maximaal toegestane afmetingen van rolkoffers en op de geldende restricties met betrekking tot vloeistoffen.

Openbaar vervoer

Bus naar de luchthaven

Maastricht Aachen airport beschikt niet over een eigen treinstation, maar is met Arriva-bus 30 redelijk goed bereikbaar vanaf de stations van Sittard, Maastricht en enkele kleine stations in de omgeving. Vanwege de iets gunstiger overstaptijden, korte loopafstanden en kortere busrit, raden wij aan via station Beek-Elsloo te reizen. Hiervoor moet te Sittard worden overgestapt op de Arriva-stoptrein (RS12) in de richting Maastricht Randwyck. Recht voor station Beek-Elsloo vertrekt ieder halfuur Arriva-bus 30 (richting Maastricht via Airport) naar de halte die direct voor de terminal van de luchthaven staat. De rit duurt ongeveer 17 minuten. De kosten bedragen € 2,26 per enkele reis, wanneer met een OV-chipkaart wordt gereisd. Wie geen OV-chipkaart bezit, kan een 'Ritkaart streek' aanschaffen in de bus. Deze kost € 5,15 en kan met pin worden afgerekend. De Stoptreinen uit Sittard (vertrek aldaar --:29 en --:59) komen aan om --:06 en --:36. De bus vertrekt om --:13 en --:43. In de praktijk is deze overstap zelfs met veel bagage met gemak te halen. Let erop dat de bushalte voor het station regelmatig wordt opgeheven. Dat is geen reden voor paniek, want in dat geval vertrekt de bus bij de halte aan de overkant van de weg.

Wie ervoor kiest al te Sittard per bus verder te reizen naar de luchthaven, kan ook gebruik maken van Arriva-bus 30 (richting Maastricht via Airport). Deze vertrekt ieder halfuur vanaf halte F van het busstation op het stationsplein naar de halte die direct voor de terminal van de luchthaven staat. De rit duurt ongeveer 45 minuten. De kosten van de rit bedragen € 3,98 per enkele reis, wanneer met een OV-chipkaart wordt gereisd. Wie geen OV-chipkaart bezit, kan een 'Ritkaart streek' aanschaffen in de bus. Deze kost € 5,15 en kan met pin worden afgerekend. De Intercity’s vanuit de Randstad komen aan om --:15, --:25, --:45 en --:55. De bussen vertrekken om --:17 en --:47. De aansluiting is dus meestal niet heel erg gunstig.

Tevens kan ervoor gekozen worden te reizen via Maastricht. Daar vertrekt Arriva bus 30 (richting Sittard via Airport) vanaf busperron F ieder halfuur naar de halte die direct voor de terminal van de luchthaven staat. De rit duurt ongeveer 30 minuten. De kosten van de rit bedragen € 3,29 per enkele reis, wanneer met een OV-chipkaart wordt gereisd. Wie geen OV-chipkaart bezit, kan een 'Ritkaart streek' aanschaffen in de bus. Deze kost € 5,15 en kan met pin worden afgerekend. Helaas sluiten de bussen niet heel goed aan op de aankomst van de Intercity's vanuit de Randstad. Deze komen aan om --:00 en --:30, terwijl de bussen vertrekken om --:03 en --:33. Dat betekent dus dat er flink moet worden doorgelopen met de bagage.

Trein naar Beek-Elsloo, Sittard of Maastricht

Het platform van Maastricht Aachen Airport met daarop de Boeing 737-800 EI-EMM van Ryanair

De stations van Maastricht en Sittard zijn vanuit vrijwel geheel Nederland eenvoudig bereikbaar, maar door de afstand vanaf centraal Nederland kan de reistijd voor veel reizigers behoorlijk lang zijn. Sittard is de laatste stop voor de Intercity's op de splitsing naar Heerlen en Maastricht. Het station van Maastricht geldt als een belangrijk eindpunt voor Intercity's vanuit de Randstad. Daarnaast vertrekken er Arriva snel- en stoptreinen richting Valkenburg, Heerlen en Aken (Aachen). De Belgische NMBS voert een dienstregeling uit naar Luik (Liège). Rechtstreekse Intercity's verbinden Maastricht tweemaal per uur met bijvoorbeeld Eindhoven (reistijd 60 minuten), Utrecht (110 min.) en Amsterdam (2:20 uur). Sittard is zelfs viermaal per uur vanaf de genoemde stations bereikbaar. De reistijd is dan ongeveer een kwartier korter. Vanaf de meeste Intercitystations in Nederland zijn Sittard en Maastricht met maximaal een enkele overstap bereikbaar. Wanneer het traject deels met een Sprinter of een andere spoorvervoerder wordt afgelegd, moet soms tweemaal worden overgestapt. Zoals wij hierboven aangaven, kan het gunstig zijn via station Beek-Elsloo te reizen. Daarvoor moet te Sittard worden overgestapt op Arriva-stoptrein (RS12) in de richting Maastricht Randwyck. Aankomst van de Intercity's vanuit de Randstad is te Sittard op spoor 3a. Vanaf datzelfde perron vertrekt ook de stoptrein richting Beek-Elsloo. De Intercity's richting Heerlen komen te Sittard aan om --:25 en --:55 (die naar Maastricht om --:15 en --:45). De stoptrein vertrekt vervolgens vanaf hetzelfde perron om --:29 en --:59. Wie reist met de OV-chipkaart checkt in de tussentijd op het perron uit bij NS en weer in bij Arriva. De rit naar Beek-Elsloo neemt 7 minuten in beslag. Een reis plannen kan via de reisplanner op de website van NS. De website biedt ondersteuning voor reizen van deur tot deur. Als alternatief kan de website 9292 worden geraadpleegd. Deze biedt ongeveer dezelfde functionaliteit. Met name in de weekeinden wordt er vaak aan het spoor gewerkt. Om nare verrassingen te voorkomen, verdient het derhalve de aanbeveling de reisplanner voor vertrek in de gaten te blijven houden. Werkzaamheden worden uiterlijk 10 dagen voor vertrek in de planners verwerkt. Verstoringen op de dag van vertrek, worden zo actueel mogelijk weergegeven.

Op verschillende plekken (websites en winkels) worden met enige regelmaat treintickets tegen een (sterk) gereduceerd tarief aangeboden. NS zelf doet dat via de Spoordeelwinkel. Website Treinreiziger.nl plaatst regelmatig overzichten van actuele acties. Het kan aantrekkelijk zijn om van zo’n actie gebruik te maken. Lees voor aanschaf van een ticket wel goed de voorwaarden. Zo zijn de voordelige treinkaartjes doordeweeks vaak niet geldig voor 9:00uur, waardoor ze voor vertrek van de vlucht naar Malta op maandagochtend zo goed als onbruikbaar zijn. Ook moeten tickets meestal geprint worden en kunnen ze niet worden gewijzigd of geruild wanneer ze ongebruikt blijven.

Auto

De terminal van de luchthaven is gelegen aan Vliegveldweg 90 te Maastricht Aachen airport. Tegenover de terminal ligt de snelweg A2/E25. Veel automobilisten zullen ervoor kiezen om via de A2 of A73 in zuidelijke richting te rijden. Zij kunnen het beste afslag 50 (Ulestraten) gebruiken, om bij het vliegveld te geraken. Vanuit de meeste richtingen is de te rijden afstand flink, zoals vanuit Amsterdam (205 kilometer via de A2), Antwerpen (115km., E313/E314), Arnhem (160km., A73), Eindhoven (80km., A2) en Utrecht (170km., A2). Natuurlijk is het verstandig om bij het plannen van de autorit naar de luchthaven rekening te houden met eventuele files die invloed hebben op de reisduur.

Parkeren

Parkeren bij de luchthaven, kan het beste op parkeerplaats P2. Deze ligt binnen loopafstand van de terminal. Vooraf reserveren voor de parkeerplaats is niet mogelijk. De kosten voor het parkeren bedragen € 25, – voor de eerste dag en € 5, – voor iedere volgende dag. Vanaf dag 8 (de kosten bedragen dan € 60, –), kosten de volgende dagen € 4, – per dag. Parkeren voor het wegbrengen of ophalen van reizigers, bedragen € 4, – per uur. Parkeren op P5 is ook mogelijk, maar deze parkeerplaats is dusdanig ver van de terminal gelegen (aan de Engelandlaan in Aviation Valley op 2,6 kilometer loopafstand ), dat deze eigenlijk niet bruikbaar is (bus 30 vanaf de halte Beek, ROC Leeuwenborgh is wellicht een optie). Alleen voor passagiers die met Corendon reizen, is er een pendelbusdienst die direct voor de terminal stopt.

N.B.: De publicatie van bovenstaande informatie is tot stand gekomen met de grootste mogelijke zorg. De samensteller heeft geput uit openbare bronnen op internet, uit eigen ervaringen en die van derden en is meermaals ter plekke gegaan om de juistheid van informatie te verifiëren. Op verzoeken om aanvullende informatie, is door de luchthaven niet gereageerd. Ondanks de zorgvuldigheid kan het voorkomen dat informatie niet meer correct of actueel is. Daarvoor kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden.



Google